Begeleiding

Begeleidingsvormen

Begeleiding is maatwerk: begeleiding thuis (ambulant), gezinscoaching, deelname aan groepsactiviteiten- en projecten, sportmiddagen en individuele begeleiding. Ieder vorm van begeleiding wordt afgestemd op de persoonlijke hulpvraag. We werken samen met scholen en gemeenten. Zo bieden we (overbruggende) onderwijsactiviteiten aan leerlingen die tijdelijk niet meer naar school kunnen.

Begeleidingsvormen:

Ambulante begeleiding op maat

Je kunt bij ons terecht voor ambulante begeleiding aan huis, het vinden van een passende dagbesteding en vrijetijdsbesteding, begeleiding in de huiselijke relaties en huisvesting en het regelen van je financiën.

Gezinscoaching

Astara adviseert, oefent vaardigheden en biedt ondersteuning op het gebied van sociale , psychische en opvoedingsproblematiek binnen de gezinsstructuur.

Groeps- en sportactiviteiten

We bieden groeps- en sportactiviteiten aan gericht op sport & spel en natuurbeleving. Eén van de doelstellingen is de motorische en sociaal-emotionele vaardigheden verder te ontwikkelen. Er wordt in kleine groepjes tweewekelijks basketbal gespeeld en in de schoolvakanties worden er toernooien georganiseerd allerlei activiteiten aangeboden, onder andere kampweek, grotbiken en hiken. Op onze boerderij is er volop ruimte voor natuurbeleving. Het omgaan met en zorgen voor dieren draagt bij aan een positief zelfbeeld. We hebben honden, kippen, eenden, konijnen, cavia’s en varkens. De één houdt van dieren, de ander meer van muziek, kunst, of creatieve activiteiten. Het gaat om maatwerk, dus bieden we ook de mogelijkheid om met muziek en kunst aan de slag te gaan of met het creëren van je eigen werk.

Basketbalspeelweken

Twee keer per jaar organiseert stichting Astara in samenwerking met Maastricht Sport, De Koraal Groep en BC Kimbria een basketbalspeelweek. Onder begeleiding van oud basketbaltopsporters vinden er vier dagen lang spelvormen, trainingen en toernooien plaats. Deelnemers zijn kinderen tussen de 6 en 12 jaar onder andere afkomstig uit het speciaal onderwijs, regulier onderwijs en asielzoekerscentra. Ontmoeting en verbinding door middel van sport staan hierbij centraal.