Pilot: Verblijfsinitiatief in Wahlwiller

16 september 2021

Voor veel jongeren met een complexe opvoedvraag is er letterlijk geen plek binnen de reguliere begeleiding. Zo ook voor een cliënt van Stichting Astara. De noodzaak, maar ook onze nauwe band met de cliënt, heeft ertoe geleid dat wij in samenwerking met WSG en expertteam Zuid-Limburg zijn gestart met een verblijfsinitiatief. Op een prachtige locatie, midden in de natuur in Wahlwiller, bieden we 24-uurszorg.
Dit traject is een pilot en zeer kleinschalig. Er zijn geen open plekken beschikbaar.

We laten niet los
In plaats van de cliënt in een zorgsituatie met een vast stramien te plaatsen, kijken wij naar een maatoplossing op basis van de behoeften en mogelijkheden. Zo bieden we een vertrouwde omgeving met mensen die het juiste voorbeeldgedrag tonen. Met verschillende werkzaamheden en activiteiten zetten we kleine stapjes naar een stabiel dagritme, zelfvertrouwen, handelingsbekwaamheid en probleemoplossend vermogen. Dat noemen we ervarend leren. Daarnaast kunnen wij dieper ingaan op problemen die spelen.

We staan hiermee aan de vooravond van een nieuwe ontwikkeling in de jeugdzorg. Er zijn veel jongeren in Nederland die wachten op een oplossing zoals deze. Een vastomlijnde oplossing is er echter niet. Deze moet uit ervaringen komen. Het doel is om onze ervaringen uit deze pilot te delen zodat andere partijen hier ook gebruik van kunnen maken.

Basketbal Speeldagen Augustus 2022
26 juli 2022
Meld je aan voor de basketbal speeldagen in Geusselt Sporthal! Bekijk hier meer info.
Introductiecursus: De kracht van vrije beweging en dans
15 juli 2022
Geef je op voor de introductiecursus: de kracht van vrije beweging en dans. Deze cursus wordt op diverse data in september en oktober gegeven door Aline Barbou.
Danielle gaat een nieuwe uitdaging tegemoet
1 juni 2022
Vanaf 1 juni 2022 neemt Danielle afscheid van ons. Haar fantastische bijdrage heeft Stichting Astara verder op weg geholpen om uniek en anders te zijn dan andere zorgpartijen.