Italie, hét land dat het hart van Stichting Astara heeft gestolen

9 juli 2024

Een onvergetelijke reis

Ongeveer 2,5 jaar geleden kwamen wij per ‘stom’ toeval via onze boekhouder in contact met Ciro Credendino, een Italiaanse bewegingsagoog én oud-bodybuilder. Een sympathiek mens met veel interesse en empathie voor wat wij bij Stichting Astara doen. Één van onze kinderen in de groep, Martin, had een sterke klik met Ciro en bijzonder veel interesse in het bodybuilding-vak, en vond het geweldig om hier met Ciro over te sparren. Middels dit toeval kwam zo ook Stefano Vestrini op ons pad, een oud-basketballer. Net zoals Jos (oprichter van Stichting Astara). Stefano had niet alleen connecties in Nederland, maar voornamelijk in Italië. Door het netwerk van deze twee sympathieke sportievelingen, is ons bijzondere ‘Italië-verhaal’ gestart. Een verhaal waar wij enorm trots op zijn.

Regelmatig reizen wij af naar Napels, in het Zuiden van Italië. Niet alleen om met de kinderen een geweldige vakantie te beleven, maar ook om andere kinderen te helpen. Samen met andere organisaties, Italiaans én Nederlands, zetten wij ons in om hetgeen wat wij in Nederland doen, ook op te zetten in Italië. Zo heeft Stichting Astara inmiddels een groepsaccommodatie waar kleine groepen kunnen verblijven én een kleinschalig verblijf voor kinderen in Agropoli opgericht. Hier verblijven kinderen die in hun eigen omgeving niet optimaal kind kunnen zijn en het nodig hebben om de samenleving opnieuw te ontdekken.

prachtige familie-accommodatie

In april was het zover, wij gingen met onze groep jongeren op een bijzondere reis naar Italië. Samen met drie begeleiders en vijf jongeren hadden we één simpel doel: genieten! De kinderen konden ontsnappen aan hun dagelijkse omgeving en zichzelf opnieuw ontdekken in de samenleving door plezier, sport, beweging, en te ervaren in combinatie met natuurlijk heel veel Italiaans eten.

We verbleven in een prachtige familie-accommodatie bovenop een berg in het schilderachtige Agropoli, omringd door 70 hectare eigen grond waar de Italiaanse familie vee houdt en hun groenten en fruit verbouwt. Deze idyllische plek bood iedereen de ruimte om te basketballen, de geiten te begroeten of binnen tot rust te komen met een potje kaarten. De gastvrije familie zorgde dagelijks voor de meest smakelijke maaltijden, gemaakt van verse ingrediënten van hun eigen land.

diverse boeiende activiteiten

Onze dagen in Italië waren gevuld met diverse boeiende activiteiten. Onder begeleiding van de Italiaanse kunstenares Dina vond iedereen rust en creativiteit tijdens het schilderen. De ontspannen sfeer hield aan toen we tijd doorbrachten aan het strand, waar het geluid van de golven en het zand tussen onze tenen een gevoel van vrijheid gaven. Al snel brak er een speelse stoeipartij in het water uit, wat leidde tot veel gelach en plezier.

Een van de hoogtepunten van de reis was het duikavontuur in Agropoli met Vincenzo van Diving Yoghi. Hier gingen we letterlijk dieper dan ooit tevoren. Daarnaast hadden we het geluk deel te nemen aan documentaire-opnamen van de Italiaanse basketbalcoach Antonio Petillo in Scafati, samen met jongeren van de zorgorganisatie Il Tulipano. De mooie momenten die we hier beleefden werden vastgelegd door de documentairemakers van Verteego Entertainment. De samenwerking en culturele uitwisseling waren enorm waardevol. Ook een bezoek aan het archeologisch park in Pompeii mocht niet ontbreken. Maurizio Bartolini, directeur van het park, nam ons mee door de rijke historie en prachtige tuinen van deze oude stad.

Aan alles komt een einde, zo ook aan deze onvergetelijke reis. Met een lange maar gezellige terugreis naar huis sloten we deze geweldige dagen af. Deze reis naar Italië gaf onze jongeren de kans om even onbezorgd kind te zijn, nieuwe activiteiten, landschappen en culturen te ontdekken en bovenal veel plezier te hebben. Het was een onvergetelijke ervaring die hen, maar ook ons, nog lang bij zal blijven. Naast het genot en plezier hebben wij weer veel nieuwe mensen leren kennen. Dankbare en vaak hulpbehoevende mensen waar wij hopelijk snel iets voor kunnen betekenen. Wij blijven helpen en groeien om zoveel mogelijk kinderen écht kind te laten zijn.

Benieuwd naar hoe onze reis eruitzag? Bekijk dan onze aftermovie hieronder. Leun achterover en herbeleef alle hoogtepunten. Ciao tutti!

Speciale dank aan

• Dina – Kunstenares
  • Vincenzio – Yoghi Diving
  • Giovanni – Il Tulipano
  • Maurizio – Archeologisch park in Pompei
  • Bianca – Videograaf James Robinson

Meer berichten lezen?

Unified Basketball Toernooi Zwitserland
19 juli 2024
Italie, hét land dat het hart van Stichting Astara heeft gestolen
9 juli 2024
Graag nodigen wij jou uit voor onze familie opstellingen. Deze vinden plaats op onze boerderij. Het gaat thema opstellingen. Bij het voorstellen maakt iedere deelnemer kenbaar wat er speelt. Bekijk hier de data en schrijf je direct in.
Familie opstellingen in 2023
13 januari 2023

Heeft u een vraag? Laat het ons gerust weten.