Unified Basketball Toernooi Zwitserland

19 juli 2024

Unified Basketbal toernooi van de FIBA

Bij Stichting Astara zetten we ons in voor kinderen en jongeren met een hulpvraag. Om de kinderen echt kind te laten zijn, combineren we onze begeleiding vaak met sport. Ditmaal reisden we met een groep jongeren af naar Zwitserland om deel te nemen aan een uniek toernooi.

Op 14, 15 en 16 juni zijn wij met een deel van onze groep naar Zwitserland afgereisd om deel te nemen aan het Unified Basketbal toernooi van de FIBA, dé internationale overkoepelende organisatie van basketbalbonden. Via Special Olympics Nederland kregen wij goedkeuring om mee te doen aan dit unieke toernooi. Bij Unified-activiteiten spelen spelers met én zonder beperking samen in teams van drie, waarbij elk team bestaat uit twee spelers met een (verstandelijke) beperking en één reguliere speler. Wij geloven dat sport dé plek is waarbij we elkaar ontmoeten, emoties beleven en begrip voor elkaar ontwikkelen. Hierbij gaat het niet om het winnen, maar om het samen sporten en van elkaar leren. Wij zijn enorm trots dat wij als enige ploeg van Nederland hebben deelgenomen aan dit bijzondere toernooi.

Onze groep bestond uit de sportievelingen Virginio, Noah, Luca, Collin en Trussari, onder begeleiding van onze coaches Piet en Jos. Voor de jongeren was het een geweldige ervaring om met teams uit de hele wereld te spelen én te communiceren, soms met handen en voeten. De fanatieke tegenstanders kwamen uit landen als Litouwen, Frankrijk, Italië, Hongarije, Bulgarije, Zwitserland, Duitsland en zelfs China.

Het toernooi bood onze jongeren niet alleen de kans om sportief te excelleren, maar ook om nieuwe vrienden te maken en deel uit te maken van een groter geheel. Iedereen bij Stichting Astara heeft zijn bijdrage geleverd én gescoord. Het was fantastisch om te zien hoe iedereen straalde op het veld. En, naast de wedstrijden was er ook tijd voor gezelligheid. We verbleven samen met alle andere teams in één hotel, wat veel mogelijkheden bood om nieuwe connecties te leggen en internationale vriendschappen te sluiten. Deze combinatie van sport en sociaal contact maakte de reis extra bijzonder voor de jongeren.

Met veel plezier en uitdaging hebben wij deelgenomen aan dit twee-daagse FIBA toernooi en kijken we terug op een zeer geslaagde en betekenisvolle reis. Deze ervaring heeft niet alleen bijgedragen aan de sportieve ontwikkeling van onze jongeren, maar ook aan hun persoonlijke groei en sociale vaardigheden. Het laat zien hoe krachtig de combinatie van zorg en sport kan zijn, en hoe belangrijk het is om jongeren met een hulpvraag de kans te geven om deel te nemen aan zulke bijzondere evenementen.

Wij zijn enorm trots op wat onze jongeren hebben bereikt en kijken uit naar toekomstige avonturen waarbij we onze passie voor zorg en sport kunnen blijven combineren!

Unified Basketball Toernooi Zwitserland
19 juli 2024
Italie, hét land dat het hart van Stichting Astara heeft gestolen
9 juli 2024
Graag nodigen wij jou uit voor onze familie opstellingen. Deze vinden plaats op onze boerderij. Het gaat thema opstellingen. Bij het voorstellen maakt iedere deelnemer kenbaar wat er speelt. Bekijk hier de data en schrijf je direct in.
Familie opstellingen in 2023
13 januari 2023