Miriam Wolfs-Diederen

Mirjam Wolfs-Diederen

Miriam Wolfs-Diederen

Oprichter en SKJ geregistreerd jeugdprofessional

Met een schat aan ervaring in de zorg is Miriam de spin in het web. Ze stond 25 jaar lang zelf met de voeten in de klei. Ze werkte bij een grote behandelkliniek. Die kliniek stond aan de vooravond van een transitie. Door die transitie viel een groep kinderen waarbij intensieve zorg nodig was buiten de boot. Voor die kinderen was er geen oplossing.

‘In mijn ogen werden de kinderen tekort gedaan. Dit speelde niet alleen bij de instelling waar ik werkte; ook via mijn netwerk kwamen vragen binnen van kinderen die vastliepen. Ze werden op een wachtlijst van 9 maanden gezet, terwijl ze met levensbedreigende problematiek te maken hadden. Hier wilde ik niet meer bij horen. Ik wilde het anders doen. Om kinderen niet meer in de kou te laten staan door ze te helpen met een plan op maat, ook buiten de gebaande wegen.’

Samen met haar man Jos liep Miriam al een tijdje met het idee om een eigen stichting te beginnen. In 2015 hebben zij Stichting Astara opgericht om meer te bieden vanuit de kwaliteiten van het kind. Inmiddels is Miriam penningmeester en verzorgt ze de administratieve jaarafsluitingen, productieverantwoordingen, beschikkingen en onderhandelt ze met gemeenten over de zorgbudgetten. Soms moet ze daar heel creatief in zijn, maar met verschillende inzichten vanuit het team komt ze tot hele mooie dingen. Haar brede ervaring en opleidingen helpen daar erg goed bij.

De missie van Miriam? Zoveel mogelijk duidelijkheid creëren met zo weinig mogelijk ruis.

‘Ooit droomde ik dat ik 9 miljard kreeg. Wat zou het heerlijk zijn om niet meer te hoeven vechten voor de juiste beschikking die een cliënt nodig heeft, maar zelf voldoende te
hebben om te kunnen bieden wat nodig is. Maar ook zonder die 9 miljard kijken we niet continu op de klok. Het is heel dankbaar om te voelen dat dat over je gezegd wordt.’