Frank Mevissen

Leerkracht/ Master Special Educational Needs

Frank Mevissen

Leerkracht/ Master Special Educational Needs

Meester Frank, ook wel door de kinderen de conciërge genoemd, begon in 2019 bij Stichting Astara. In het begin gaf hij les op de boerderij, maar stiekem vond iedereen het daar veel te gezellig. Bovendien werd de hooizolder al gauw te klein. Toen het schooltje in Schin op Geul leeg stond was de beslissing al gauw gemaakt. De ruimte werd meteen gehuurd en zo is Ongerweeg geboren. Hier geeft Frank vakken zoals spelling, rekenen en aardrijkskunde aan kinderen van groep 3 tot en met 7 van de basisschool. Samen met zijn collega’s biedt Frank een schoolse omgeving, maar dan met zoveel mogelijk warmte en gezelligheid. Zo helpen ze de kinderen om met genoeg zelfvertrouwen en structuur weer terug te keren naar school.

Ongerweeg is trouwens niet zijn enige werkplek … Frank heeft zijn camperbus helemaal omgebouwd tot mobiel klaslokaal. Een geniaal idee! Zo is hij soms te vinden op de meest gekke locaties. Even samen de week doornemen op de parkeerplaats? Of een lesje topografie op het drielandenpunt? Voor Frank is dat geen enkel probleem.

‘Ongedwongen maakt blij’ is zijn motto. En dat is precies waarom Frank nu zo graag bij Stichting Astara werkt:
‘Het schoolsysteem moet maar voor alle kinderen werken. Er wordt nauwelijks tijd besteed aan echte zorg voor kinderen. Als docent op de reguliere basisschool zat ik tot in den treure de CITO te herhalen. Toen kwam ik Danielle Schurgers tegen, een oude bekende. Zij nodigde me uit om bij Stichting Astara te komen kijken. Nou, dat was wel even wennen! Van een keurige basisschool naar een boerderij met de laarzen aan.

Wat me hier aantrekt is de kleinschaligheid. Ik heb tijd om de kinderen echt te begeleiden. Ik zie ze binnenkomen zonder zelfvertrouwen. Alles is te veel en niks is leuk. Het is geweldig om te zien hoe ze hier hun ommekeer vinden. Ik word ontzettend blij van die gouden momenten. Hoe ze reageren als je in het weekend op allerlei scholen spullen hebt verzameld. Of hoe iedereen samenwerkte toen we samen een brug bouwden. Of als ze een toets halen waarvan ze nooit hadden gedacht dat ze een voldoende zouden krijgen. Dat geeft mij enorm veel voldoening.’